GENEALOGIA  ZNANA  CZY  NIEZNANA

Wycieczka 2024 - Gąsawa, Żnin, Lubostroń

Nowa galeria Wycieczka 2024 - Gąsawa, Żnin, Lubostroń została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 19 kwietnia 2024 studenci - seniorzy GUTW brali udział w całodniowej  wycieczce  autokarowej po Pałukach. Pierwszym naszym przystankiem była Gąsawa - drewniany kościół pod wezwaniem św. Mikołaja,  gdzie  wysłuchaliśmy ciekawych opowieści ks. proboszcza Piotra Gogolewskiego , dotyczących historii kościoła  ( powstał w XII wieku a przebudowa w 1674 i ostatnia 1998-1999). Podziwialiśmy też piękne ołtarze, zabytkowe malowidła ścienne, XVII-wieczną chrzcielnicę  i przepięknie ukwiecone obejście kościółka. Następnie udaliśmy się do Żnina, gdzie oczekiwał nas p. przewodnik Włodzimierz Surecki. W czasie dwu-godzinnego spaceru ulicami miasta doświadczyliśmy klimatu i atmosfery Żnina od średniowiecza poprzez Powstanie Wielkopolskie do czasów współczesnych. Odwiedziliśmy też Muzeum Ziemi Pałuckiej z wystawą maszyn drukarskich na których drukowana była w latach 20-ych "Moja Przyjaciółka"i ekspozycją  świadectw życia codziennego mieszkańców Pałuk. W Żninie od lat odbywają się Międzynarodowe Zawody Motorowodne, stąd też powstała wystawa wyczynowego sprzętu motorowodnego, podarowanego przez uczestników zawodów m.innymi Tadeusza Haremzę i Waldemara Marszałka. Po wyjściu z Muzeum przeszliśmy też Aleją Gwiazd na której uhonorowani są zwycięzcy Zawodów Motorowodnych. Kolejnym etapem naszego spotkania z Pałukami  był obiekt hotelowo-konferencyjny powstały po rewitalizacji obiektów Cukrowni. Pod wodzą przewodnika p. Andrzeja Wojciechowskiego, byłego pracownika tegoż zakładu,  przeszliśmy "szlakiem" wędrówki buraków cukrowych od stanowiska mycia, sortowania aż do momentu uzyskania cukru.  Dokładnie zapoznani z technologią cukru ( teoretycznie) zajrzeliśmy np.: do wielkiego komina, do kina, które kiedyś było magazynem cukru i do wielu innych zakamarków.  W budynku można podziwiać wkomponowanie nowoczesnego centrum hotelarsko konferencyjnego w zabytkowe mury i pomieszczenia po byłej cukrowni. Podziwialiśmy sposób zachowania i wykorzystania zabytkowych dziś pomieszczeń do bieżącej działalności obiektu.      Następnie  dotarliśmy do  pięknego zespołu pałacowo-parkowego w Lubostroniu gmina Łabiszyn. Pałac w kształcie rotundy został wybudowany w latach 1795-1800 przez Franciszka Skórzewskiego , od 1933 uznany jako zabytek. Przepiękne wnętrza pałacowe oraz barwne opowieści miejscowego przewodnika p. oczarowały uczestników wycieczki. Deszcz przeszkodził nam w spacere po pięknie utrzymanym i bogatym w roślinność pakuale my tam jeszcze wrócimy...........Pełni wrażeń w doskonałych humorach powróciliśmy do Gniezna.

Działalność UNICEF w Afryce

Nowa galeria Działalność UNICEF w Afryce została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 18.04.2024 pani Agnieszka Podolecka, mgr orientalistyki i dr afrykanistyki  przedstawiła wykład o religiach i kulturze południa Afryki. Łączy ona swoją pasję z pracą na rzecz dzieci w ramach UNICEF.

Piesze wędrówki 2024 - Cielimowo.

Nowa galeria Piesze wędrówki 2024 - Cielimowo. została dodana do albumu fotograficznego

11 kwietnia 2024 spacerem w Cielimowie zakończyliśmy tegoroczną wiosenną edycję nordic walking na trasie 5km. W pełnym słońcu dotarliśmy do Starej Prochowni. W znakomitych humorach spędziliśmy czas piekąc kiełbaski na ognisku.

Wiosenny spacer po lesie w miejscowości .Kamionek

Nowa galeria Wiosenny spacer po lesie w m.Kamionek została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 10 kwietnia spotkaliśmy się z dr Bartkiem Krąkowskim w m. Kamionek. Podczas spaceru po lesie połączonego z wykładem podziwialiśmy runo leśne. Następnie podczas tradycyjnego ogniska piekliśmy kiełbaski.

Piesze wędrówki 2024 - Jezioro Jankowskie

Nowa galeria Piesze wędrówki 2024 - Jezioro Jankowskie została dodana do albumu fotograficznego

Przy wiosennej pogodzie i w radosnych nastrojach grupa GUTW przemierzyła szlak nad Jeziorem Jankowskim. Podziwialiśmy budzącą się przyrodę. Naszą wędrówkę zakończyliśmy ze śpiewem przy smacznej czerninie.

Dębówiec "Topienie Marzanny"

Nowa galeria Dębówiec "Topienie Marzanny" została dodana do albumu fotograficznego

W ramach spaceru nr 5 nordic walking, grupa GUTW przemierzyła na Dębówcu ponad 6 km. Podczas spaceru utopiliśmy marzannę , czym denifitywnie pożegnaliśmy zimę. W trakcie naszej wędrówki nieoczekiwanie na naszej drodze pojawił się łoś, który również podobnie jak my napawał się nadejściem wiosny.

MPPP Kabłączek i Kaptorga

Nowa galeria MPPP Kabłączek i Kaptorga została dodana do albumu fotograficznego

W kolejnym spotkaniu  21 marca 2024r w MPPP Pani Weronika Zmudzińska z Działu Popularyzacji i Edukacji opraowadziła nas po wystawie bizuterii ze średniowiecza z terenów słowiańskich i Skandynawii. Podziwialiśmy m.in. kabłączki, kaptorgi, zawieszki pierścionki, bronsoletki, broszki i wiele innych ozdób. Następnie oglądaliśmy pokaz slajdów z omówieniem szczegółów dotyczących biżuterii. Na koniec mogliśmy zakupić repliki pokazywanych artefaktów w sklepiku muzeum.

Spadki i testamenty

Nowa galeria Spadki i testamenty została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 20 marca 2024r mecenas Elżbieta Byczkowska zapoznała nas z zasadami prawnymi dotyczącymi spadków i testamentów.

Nowa Zelandia -przyroda i ptaki

Nowa galeria Nowa Zelandia -przyroda i ptaki została dodana do albumu fotograficznego

Dnia 13 marca 2024r dr Bartosz Krąkowski wygłosił wykład p.t. "Nowa Zelandia-przyroda i ptaki". Były to jego obserwacje z podróży odbytej po tym kraju. Obejrzeliśmy egzotyczną przyrodę, florę i faunę. Parki narodowe  chronią endemiczne gatunki zwierząt szczególnie ptaków. Wykład był bardzo ciekawy.

Śnieżycowy Jar i Dziewicza Góra

Nowa galeria Śnieżycowy Jar i Dziewicza Góra została dodana do albumu fotograficznego

W ramach cyklu Nordic working w dniu 9 marca 2024 grupa GUTW wybrała się do Śnieżycowego Jaru w Starczanowie i na wieżę na Dziewiczej Górze. Jaka atmosfera i humory a także jaka była pogoda podczas wycieczki widać na zdjęciach.

Wystawa "Inne drzwi gnieźnieńskie" autorstwa Teresy Ryczkowskiej

Nowa galeria Wystawa "Inne drzwi gnieźnieńskie" autorstwa Teresy Ryczkowskiej została dodana do albumu fotograficznego

6 marca 2024r oglądaliśmy kolejną już wystawę Teresy Ryczkowskiej. Tym razem jej tematem  były "Inne drzwi gnieźnieńskie". W trakcie wystawy w ramach konkursu rozpoznawaliśmy lokalizację poszczególnych drzwi w naszym mieście.

Wykład Pani Ireny Szwalbe

Nowa galeria Wykład Pani Ireny Szwalbe została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 6 marca 2024 r. Pani Irena Szwalbe wygłosiła ciekawy wykład o różnych aspektach życia seniora w formie głównie cytatów. Autorka o sobie mówi " Moją misją jest inspirować do aktywności, dawać radość, dobrą energię oraz nadzieję, że można przezwyciężyć najgorsze sytuacje w życiu".

Letnie Spotkania Literackie

Prezydent Miasta Gniezna informuje, że w wyniku przeprowadzonego postępowania konkursowego wyłoniono ofertę na realizację zadania publicznego w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego: „Organizacja imprez kulturalnych, festiwali i koncertów odbywających się dla mieszkańców miasta Gniezna w 2024 roku”.

Gnieźnieński Uniwersytet Trzeciego  Wieku  otrzymał na realizację zadania  Letnie Spotkania Literackie w  Gnieźnie w 2024 roku 4.000 zł

Letnie Spotkania Literackie to projekt polegający na organizacji 4 spotkań autorskich w Gnieźnie w okresie od czerwca do września 2024 roku. Celem zadania jest przede wszystkim promocja aktywnego i świadomego czytelnictwa oraz popularyzacja polskiej literatury popularnej. Projekt skierowany jest zwłaszcza do seniorów, którzy stanowią największą grupę czytelniczą w powiecie gnieźnieńskim. Dobór gości spotkań autorskich z pewnością skłoni do wizyty Gniezna i jego okolic także osoby spoza Wielkopolski, toteż projekt przyczyni się do promocji wizerunku naszego województwa jako przestrzeni otwartej i przyjaznej polskiej literaturze i potrzebom osób starszych.

Piesze wędrówki 2024 Dębówiec

Nowa galeria Piesze wędrówki 2024 Dębówiec została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 1 marca 2024 odbyliśmy kolejną pieszą wędrówkę w Dębówcu. Przeszliśmy 5,5km trasą zółtą i niebieską. Przed startem była rozgrzewka. Zobaczyliśmy rozlewiska rzeki Wełny oraz pierwsze zwiastuny wiosny. Wędrówkę zakończyliśmy rozciąganiem  zmęczonych mięśni. Pogoda i humory dopisywały.

MPPP - "Życie mieszkańców w średniowieczu"

Nowa galeria MPPP - "Życie mieszkańców w średniowieczu" została dodana do albumu fotograficznego

W kolejnym spotkaniu w MPPP dnia 29 lutego 2024 Jarosław Mikołajczyk z Działu Popularyzacji i Edukacji zapoznał nas z życiem codziennym mieszkańców ziem polskich w okresie średniowiecza czyli około 1000 lat temu. Zaprezentował nam przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przez kobiety w kuchni i gospodarstwie domowym. Pokazał stroje z tego okresu a także różne rodzaje broni stosowane przez mężczyzn.

Piesze wędrówki 2024  Jezioro Winiary

Nowa galeria Piesze wędrówki 2024 Jezioro Winiary została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 23 lutego 2024 odbyliśmy pieszą wędrówkę nr 1  wokół Jeziora Winiary. Przeszliśmy z parkingu przy Kauflandzie , ul.Paczkowskiego i Sportową oraz wokół Jeziora Winiary. Widać już pierwsze oznaki wiosny mimo zimowego jeszcze kalendarza. Pogoda i humory nam dopisały.

Inwazyjne gatunki obce (IGO)

Nowa galeria Inwazyjne gatunki obce (IGO) została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 7 lutego 2024r dr Bartosz Krąkowski wygłosił kolejny wykład przyrodniczy na temat inwazyjnych gatunków obcych (IGO) szczególnie na terenie Polski. IGO  są to zwierzęta i rośliny, które nie są rodzime w naszej przyrodzie. Pojawiły się w wyniku działania człowieka np. przywożone nasiona roślin  oraz zwierzęta z innych części świata, także ucieczka zwierząt z zoo czy prywatnych hodowli. Niektóre gatunki obce w naszych warunkach giną, a te inwazyjne rozmnażają się i wypierają rodzime gatunki. Do IGO należą m.in nutrie, jenoty piżmaki, szopy tracze, a z roślin np.rdest,  klon jesionolistny. Postępowanie z IGO reguluje Ustawa o ochronie przyrody.

Zabawa karnawałowa w Herbowej

Nowa galeria Zabawa karnawałowa w Herbowej została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 29 stycznia 2024r uczestniczyliśmy w zabawie karnawałowej w restauracji Herbowa.    Towarzyszyła nam  muzyka przygotowana przez DJ Adama Każmierskiego, który również zabawiał nas konkursami tanecznymi  oraz dowcipami i żartami . Humory wszystkim dopisywały. Jedzenie było smaczne.

"CHŁOPKI" również czytamy w Uniwersytecie....

ZA  GNIEZNO 24

strona:

• GNIEŹNIEŃSKI UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU
    Gnieźnieński Uniwersytet Trzeciego Wieku
    62-200 Gniezno
    ul. Kostrzewskiego 5-7
    Budynek Instytutu Kultury Europejskiej UAM.
    p.2.22 II ptr

nr konta bankowego 32 1020 4115 0000 9102 0068 8150
    nr KRS KRS 0000280454
    NIP 784 239 35 93
  • tel.kom. 694 220 545 czynny pn-pt w godz 10.00 - 17.00.