Piesze wędrówki nr 6 Dębówiec Topienie Marzanny

Nowa galeria Piesze wędrówki nr 6 Dębówiec Topienie Marzanny została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 20 marca 2023r w pierwszy dzień wiosny utopiliśmy Marzannę w rzece Wełna podczas kolejnej wędrówki o kijkach na trasie zielonej o długości 5,3km w Dębówcu. Tym samym pożegnaliśmy zimę i powitaliśmy wiosnę.

Piesze wędrówki nr 5 Las Miejski

Nowa galeria Piesze wędrówki nr 5 Las Miejski została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 16 marca 2023r odbyliśmy kolejny już 5 marsz z kijkami. Przeszliśmy czerwoną trasą Las Miejski  o długości 5,4km . Pogoda i humory nam dopisały. Na trasie zwiedziliśmy stare i nowe pomniki Pamięci.

Klub Podróżnika "Armenia"

Nowa galeria Klub Podróżnika "Armenia" została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 9 marca 2023r,  Tadeusz Gajda z klubu PTTK Ornak  wygłosil  wykład o Armenii z pięknymi slajdami.

Piesze wędrówki nr 4 Cielimowo

Nowa galeria Piesze wędrówki nr 4 Cielimowo została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 9 marca odbyliśmy już czwartą wędrówkę z kijkami. Startowaliśmy w Cielimowie ale marsz obywał się również po terenie  Gębarzewa i Żydowa. Pogoda była zimowa. Byliśmy w miejscu upamiętnienia lądowania naszego Papieża podczas pierwszej pielgrzymki w 1979r. W przerwie marszu były ciepłe napoje i chwila odpoczynku w miejscu po dawnym poligonie. Wracaliśmy nową trasą aby zobaczyć restaurację po dawnej prochowni. Może tam zrobimy zakończenia naszych wędrówek, gdyż miejsce wydaje się odpowiednie. Do zobaczenia na następnej trasie.

Bal maskowy GUTW

Nowa galeria Bal maskowy GUTW została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 16 lutego w Restauracji Herbowa odbył się bal maskowy GUTW. Wszyscy bawili się świetnie. Odbył się konkurs na najciekawiej przebraną osobę i parę. Wyróżnienia otrzymali : pani Halina w stroju z lat trzydziestych, Basia przebrana za cygankę oraz para piratów t.j. Danuta i Krzysztof. Pierwsze miejsce uzyskała pani w przebraniu kota, drugie miejsce - Marysia i Tadziu w strojach japońskich.  Zwycięscy otrzymali upominki.

Piesze wędrówki nr 3 Dębówiec

Nowa galeria Piesze wędrówki nr 3 Dębówiec została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 2 marca odbyliśmy masz z kijkami w Dębówcu na trasie żółtej. Trasa liczyła 4, 8 km. Dołożyliśmy jeszcze o,6 km aby zobaczyć rzekę Wełnę. Pogoda była doskonała. Zobaczylismy pierwsze oznaki wiosny na leszczynie. Humory nam dopisywały a niektórzy nie mając kijków nawet biegali. Umówilismy się już na następną trasę.

Piesze wędrówki nr 2 Lubochnia

Nowa galeria Piesze wędrówki nr 2 Lubochnia została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 23 lutego 2023r odbyliśmy już drugi spacer z kijkami lasem w rejonie Lubochni. Pogoda była wspaniała, humory dopisywały.  Tym razem byliśmy w większej grupie niż za pierwszym razem. Zauważyliśmy zblizającą się wiosnę przez kwitnące przebiśniegi. Umówiliśmy się już na kolejny czwartek.

Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą(Jan Twardowski)

W krótkim czasie odeszli z naszego uniwersyteckiego grona nasi przyjaciele: Adam Grabski-nauczyciel, społecznik, wychowawca młodzieży ( pogrzeb w czwartek 16.02.2023r. o godz. 13.00 na cmentarzu Św. Piotra i Pawła)  i Zygmunt Biniecki ( pogrzeb w piątek 17.02.2023r. o godz. 13.00 na cmentarzu przy ul. Witkowskiej. Pan Zygmunt dał nam się poznać jako aktor grupy kabaretowej, jako wyśmienity gracz w Remibrydża, świetny uczestnik warsztatów z gwary wielkopolskiej a przede wszystkim niezapomniany kawalarz i recytator wierszy.

Grupa kręglarska GUTW

Nowa galeria Grupa kręglarska GUTW została dodana do albumu fotograficznego

Spotkanie z Fundacją " Z sercem dla pacjenta"

Nowa galeria Spotkanie z Fundacją " Z sercem dla pacjenta" została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 14 lutego 2023 r spotkaliśmy się z Fundacją "Serce dla pacjenta" . W czasie spotkania wysłuchalismy wystąpień lekarzy kardiologów i fizjoterapeutów ze Szpitala "Pomnik Chrztu Polski"   dot. zawału, miażdzycy i choroby wieńcowej , ich przyczynach i metodach zapobiegania. Była mozliwość uzyskiwania porad lekarskich, pomiaru ciśnienia oraz zaleceń fizjoterapeutów.

ZA moje.miastogniezno                                  za YOUTUBE

Za powiat gniezno

Za gniezno24

Warsztaty muzyczne BUM BUM  GUTW

Nowa galeria Warsztaty muzyczne BUM BUM została dodana do albumu fotograficznego

Piesze wędrówki nr 1 Dębówiec

Nowa galeria Piesze wędrówki nr 1 Dębówiec została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 9 lutego 2023r rozpoczeliśmy cykl pieszych wędrówek. Wyprawa do Dębówca odbyła się przy cudownej zimowej pogodzie, w pełnym slońcu i ze śpiewem na ustach. Przeszliśmy 3,7 km. Przewodnik spisał się znakomicie. Zapraszamy na następne trasy.

Seniorze bądź bezpieczny

Nowa galeria Seniorze bądź bezpieczny została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 8 lutego 2023 obejrzeliśmy film "Seniorze bądź bezpieczny" z konferencji edukacyjnej dla seniorów zorganizowanej przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu. Film pokazał jak skutecznie bronić się przed wyłudzeniem oszczędności, sposoby działania oszustów, statystyki przestępstw oraz ich wykrywalność przez policję.

Klub Podróżnika - Zakopane i Tatry

Nowa galeria Klub Podróżnika - Zakopane i Tatry została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 2 lutego 2023 Pan Tadeusz Gajda z klubu Ornak przedstawił nam historię Zakopanego oraz piękno naszych Tatr. Obejrzeliśmy  zdjęcia pomników i tablic pamiątkowych osób sławnych i zasłużonych  m.in. Zamojskiego,Karłowicza, Chałubińskiego i Sabały,Szymanowskiego,Żeromskiego, Makuszyńskiego, Marusarza i Kurasia"Ognia". Podziwialiśmy też piękne góralskie budownictwo  a przede wszystkim widoki naszych wspaniałych  Tatr i  ich  przyrodę.

Zabawa karnawałowa w Herbowej

Nowa galeria Zabawa karnawałowa w Herbowej została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 26 stycznia 2023 bawiliśmy się na zabawie karnawałowej w restauracji Herbowa. Była muzyka, tańce i śpiewy. Jedzenie było dobre, lokal nam się podobał. Wszystkim dopisywały humory. Zabawa była szampańska. Już zaplanowalismy następne podobne imprezy.

Moja przygoda z modelarstwem

Nowa galeria Moja przygoda z modelarstwem została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 25 stycznia 2023r Pan Grzegorz Mądry wygłosił wykład "Moja przygoda z modelarstwem". Pokazał nam na żywo swoje modele samolotów, maszyn budowlanych ,samochodów. Prelegent jest pasjonatem modelarstwa od wielu lat, bierze udział w mistrzostwach świata , zdobył wiele medali i sukcesów . Wykład i pokaz modeli był bardzo ciekawy.

Judaizm

Nowa galeria Judaizm została dodana do albumu fotograficznego

W poniedziałek 23.01.2023 r. prof. dr hab. Artur Kamczycki wygłosił  pierwszy z cyklu wykładów o Judaizmie.

Czym są, skąd się wzięły i jakie jest źródło negatywnego przedstawiania Żydów w sztuce malarskiej i rzeźbie - na te pytania starał się odpowiedzieć prelegent.

Ich początków należy szukać już u zarania chrześcijaństwa w konflikcie między wyznawcami Jezusa a zwolennikami „starej wiary”. W kulturze chrześcijańskiej Żydzi to „zabójcy Jezusa” :   a więc inni, brzydcy, źli, okrutni. Taki jest wizerunek  Żyda w ikonografii, począwszy od romańskiej sztuki odlewniczej (drzwi katedry w Hildesheim i  Gnieźnie) , rzeźbie (Mojżesz z rogami,   postacie Eklezji i Synagogi) czy też  na przestrzeni wieków w malarstwie ( postacie alegoryczne w scenach Ukrzyżowania ,obrazy drogi krzyżowej ,mordów rytualnych na dzieciach, czy profanacji hostii). W historii  Europy i Świata posłużył  także  celom propagandowym - nagonki i nienawiści  do  fali pogromów Żydów,od XIII po XX wiek.

Archeologia Gniezna

Nowa galeria Archeologia Gniezna została dodana do albumu fotograficznego

Sekcja muzealna w MPPP.

19.01.2023 r. - Spotkanie z dr Tomaszem Janiakiem, archeologiem prowadzącym szereg wykopalisk na terenie Gniezna.

Wykład, połączony z pokazem multimedialnym, wprowadził nas w początki osadnictwa, poprzez  kształtowanie się wspólnot plemiennych do powstawania ośrodków władzy na ziemi gnieźnieńskiej  w połowie IX wieku. Zapoznaliśmy się z dokumentacją  prac archeologicznych prowadzonych na Wzgórzu Lecha: w części szczytowej za kościołem św. Jerzego (lokacja grodu), na pierwszym  podgrodziu ( teren wokół katedry  i w samej katedrze) oraz na drugim i trzecim podgrodziu ( tereny obecnych ulic Tumskiej i Łaskiego).

Pan dr Janiak szczegółowo omówił odkryte  artefakty, kładąc nacisk na unikatowość  znalezisk świadczących o wysokiej technice budowy i randze grodu w X i początkach XI wieku.

Na zakończenia bardzo interesującego  spotkania odpowiadał na pytania słuchaczy odnośnie innych stanowisk archeologicznych oraz miejsc być może zasługujących na zainteresowania archeologów.

Obejrzeliśmy również wystawę pięknych zabytkowych kafli piecowych i  zabytkowego pieca.

Świadectwa Wojny

Nowa galeria Świadectwa Wojny została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 11 stycznia 2023r Pani dr Katarzyna Jędraszczyk z UAM wygłosiła wykład "Świadectwa wojny. Portrety ukraińskich kobiet-uchodźczyń". Dr K.Jędraszczyk jest członkiem międzynarodowego zespołu historyków i etyków realizujących projekt dokumentujący doświadczenia obywateli Ukrainy dotkniętych wojną. Wykład był bardzo ciekawy.

Strajk dzieci wrzesińskich

Nowa galeria Strajk dzieci wrzesińskich została dodana do albumu fotograficznego

W dniu 16 lutego 2023r w ramach cyklu spotkań w Muzeum PPP obejrzeliśmy film o strajku dzieci wrzesińkich. W 1901r we Wrześni, która była pod zaborem pruskim, dzieci ostatniej klasy szkoły katolickiej odmówiły nauki modlitwy w języku niemieckim. Dzieci zostały za to ukarane chłostą a ich rodzice skazani na kary więzienia. Strajk rozlał się również na inne miejscowości Wielkopolski m. in. w Miłosławiu. Film ma formę sfabularyzowaną, zawiera zdjęcia historyczne oraz komentarze współczesnych historyków.

strona:

• GNIEŹNIEŃSKI UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU
    Gnieźnieński Uniwersytet Trzeciego Wieku
    62-200 Gniezno
    ul. Kostrzewskiego 5-7
    Budynek Instytutu Kultury Europejskiej UAM.
    p.2.22 II ptr

nr konta bankowego 32 1020 4115 0000 9102 0068 8150
    nr KRS KRS 0000280454
    NIP 784 239 35 93
  • tel.kom. 694 220 545 czynny pn-pt w godz 10.00 - 17.00.